X
تبلیغات
رایتل


با معرفی iOS8 در مراسم WWDC شاهد عکس العمل‌های متفاوتی از سمت کاربران و کارشناسان بودیم. همانطور که انتظار می‌رود کسانی که طرفدار اپل هستند از اینکه این سیستم عامل به سمت راحت تر شدن پیش رفته خوشحال بودند و موجی مثبت را منتشر کردند. اما در سوی دیگر طرفداران اندروید هستند که به راحتی ادعا کردند که نیمی از ویژگی‌های معرفی شده در iOS8 پیش از این در اندروید وجود داشته و یا اینکه برنامه‌های جانبی آن را برای اندروید فراهم کرده بودند.  

 

رقابت و استفاده از ایده‌های خوب همیشه کار خوبی است و اپل نیز ویژگی‌های خوب را از اندروید کپی کرده است و کسی با این موضوع مشکلی ندارد اما مشکلی اصلی در اینجا است که اپل با کمپانی‌های دیگر چه برخوردی دارد.

 

 

در مراسم WWDC اپل به شدت بر علیه اندروید جبهه گرفته بود، به علاوه نیمی از عمر اپل در دادگاه‌ها صرف شکایت از سامسونگ شده تا ثابت کند سامسونگ از اپل کپی برداری کرده است. اکنون اپل چندین ویژگی اندروید را کپی برداری کرده و در مراسم طوری رفتار کرده که گویی این ویژگی‌ها را خودش خلق کرده و برای اولین بار است که آن‌ها را می‌بینیم.

 

یکی از رمزهای موفقیت اپل این است که به خوبی می‌تواند خود را به عنوان یک تولید کننده خاص و منحصر به فرد معرفی کند و در ذهن طرفداران خود اینگونه جا انداخته که بهترین محصول دنیا را در دست دارند.

 

امروز در این مقاله می‌خواهیم به رمزهای موفقیت اپل بپردازیم، با ما همراه باشید.

 

اپل نگاه می‌کند، صبر می‌کند و به طور هوشمندانه حرکت شما را خواهد ساخت

 

تصور می‌کنید که یک روز صبح اپل از خواب بیدار شده و تصمیم گرفته تا یک پخش کننده MP3 بسازد! واضح است که اینگونه نیست. قبل از ساخت آی‌پاد در سال 2001 اپل مشغول کار بر روی یک هاب دیجیتال بود که به طور پایه‌ای یک نرم افزار برای دستگاه‌های دیجیتالی بود (همان نسل اولیه آیتونز). اما اپل به محصولات موجود در بازار توجه کرد و متوجه شد که این محصولات بسیار بزرگ هستند و حمل آن‌ها توسط کاربر بسیار سخت است. کاری که اپل انجام داد این بود که تعدادی از مهندسان را دور هم جمع کرد و حقوق مربوط به هارد دیسک توشیبا را خریداری کرد و یک محصول زیبا و همه پسند را تولید کرد.

 

اپل اولین کمپانی نبود که پخش کننده MP3 را تولید کرد اما آن‌ها اولین کسانی بودند که یک محصول به یادماندنی را روانه بازار کردند. جواب بیشتر دوستداران موزیک نسبت به اینکه اولین پخش کننده موزیک آن‌ها چه چیزی بوده این است که آن‌ها اولین بار پخش کردن MP3 به صورت شخصی را با آی‌پاد تجربه کردند. خیلی‌ها محصولات کره‌ای MPMan F10 و یا Rio را نمی‌شناسند، زیرا این موضوع که اولین تولید کننده چه کسی بوده مهم نیست مهم این است که چه کسی توانسته یک محصول را تولید کند که از همه جذاب تر بوده و در ضمن تجربه کاری خوبی را فراهم کرده است.

 

نرم افزار و سخت افزار دو مقوله متفاوت هستند اما استراتژی آن‌ها یکسان است. اکنون اپل از بسیاری ویژگی‌های خوب اندروید، بلک بری و ویندوزفون الهام گرفته و این موضوع برای طرفداران این کمپانی اهمیتی ندارد، زیرا اپل صرفا یک چیز را به صورت جز به جز کپی نمی‌کند و در عضو آن ویژگی را پر رنگ کرده و چندین ویژگی جدید را به آن اضافه کرده و روانه بازار می‌کند.

 

 

یکی از اعجازهای اندروید این است که یک غول مانند گوگل در پشت آن است. توسعه دهندگان اندروید هیچ ترسی از این بابت که یک محصول انقلابی را معرفی کنند ندارند و بسیاری از آن‌ها نیز وقتی یک برنامه جدید را ارائه می‌کنند این برنامه در حالت بتا خواهد بود که به طور طبیعی این یک امر کاملا عادی است زیرا برای توسعه یک نرم افزار باید ابتدا آن را ارائه کرد و از بازخورهایی که منتشر می‌شود ایرادهای آن را برطرف کرد. اما اپل چه کاری می‌کند؟ اپل صبر کرده و منتظر می‌نشیند تا برنامه‌های ارائه شده آزمایش خود را پس داده و سپس از اشتباهات دیگران درس گرفته و یک محصول کامل را ارائه می‌کند.

 

اپل در هنگام معرفی iOS8 تعداد زیادی ویژگی جدید را معرفی کرد اما این ویژگی‌ها چیزی نبودند که از ذهن خود اپل تراوش کرده باشند و مصداق همان "صبر کردن و دیدن اپل" که در بالا اشاره کردیم را هستند. اپل منتظر ماند تا ببیند کدام یک از ویژگی‌های موبایلی طرفدار بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه است و به همین خاطر آن ویژگی را پر رنگ کرده و در دستگاه‌های خود استفاده می‌کند.

 

اما چرا در بین این همه ویژگی اپل از پشتیبانی NFC استفاده نکرده است؟ ویژگی NFC خیلی راحت می‌تواند در Passbook ادغام شود، این ادغام بسیار خوب است اما هنوز این موضوع طرفدار زیادی ندارد و اپل به خوبی این توانایی را دارد که تشخیص دهد کدام ویژگی از طرف کاربران و مشتریان بیشتر مورد درخواست است و به عنوان هدف اصلی شناخته می‌شود.

 

منتظر باشید تا نوبت بازی شما شود

 

زمانی که تبلت‌های 7 اینچی ارائه شد استیو جابز روشن کرد که این تبلت‌ها در همان ابتدای راه از بین خواهند رفت، استیوجابز عقیده داشت که کوچکترین اندازه تبلت همان اندازه 10 اینچی است که آی‌پد در ابتدای ارائه داشت. اما استیو اشتباه می‌کرد و عمر این تبلت‌ها تمام نشد، در آن زمان طرفداران اپل راه استیو جابز را پیگیری کردن و گفتند که حرف آن درست است اما زمانی که اپل آی‌پد مینی را معرفی کرد ناگهان این اندازه از تبلت به یک اندازه خوب تبدیل شد و طرفداران اپل آن را یک گجت خوب دانستند.

 

این اتفاق دقیقا برای اندازه صفحه نمایش نیز رخ داد، پیش از ارائه آیفون 4 اینچی همه طرفداران اپل ادعا می‌کردند که اندازه صفحه نمایش آیفون آن‌ها بهترین اندازه است و گوشی‌های بزرگ اندرویدی را مسخره می‌کرند، البته هنوز هم خیلی از این طرفداران معتقدند که صفحه نمایش 4 اینچی آیفون آن‌ها بهترین اندازه را دارد. اگر شایعات صحت داشته باشند اپل به دنبال تولید آیفون با صفحه نمایش 4.7 و 5 اینچی است و باید ببنیم طرفداران اپل با ارائه آیفون با این اندازه صفحه نمایش چه واکنشی نشان خواند داد.

 

اما اپل صبر می‌کند و به طرفداران خود القاء می‌کند که این سخت افزار و یا نرم افزار جدید ضروری نیستند مگر اینکه تا زمانی که اپل تشخیص دهد این محصول مورد نیاز است و سپس با لوگوی خود آن محصول را ارائه کند.

 

 

استراتژی که به خوبی کار می‌کند

 

این کار اپل که به انتظار می‌نشیند و نظاره می‌کند یک کار بد است؟ به طور حتم اینطور نیست. اپل با اینکار و معرفی محصولات جدید و ویژگی‌هایی که دوباره بر روی آن‌ها کرده توانسته به یک موفقیت عظیم دست پیدا کند.

 

این موضوع را نباید فراموش کرد که اندروید و iOS برای دسته خاصی از کاربران هستند و هر کدام معایب و مزایای خود را دارند. آن دسته از کسانی که به دنبال راحتی کار و ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری جذاب هستند به سمت اپل می روند. اما آن دسته از کسانی که احساس آزدای بیشتری می‌خواهند به سمت اندروید می‌روند. اما در سال‌های اخیر باید اعتراف کنیم که اندروید بهتر کار کرده و توانسته ایده‌های جذاب تری را ارائه کند.

 

شما طرفدار کدام سیستم عامل هستید و علت اینکه طرفدار آن‌‌ها هستید چیست؟ نظر خود را در کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.